ישנם אתרים של חנויות שמעוניינים להיות מקושרים לתוכנת חשבשבת ולמסד הנתונים שלה. מערכת הרכיבים מאפשרת את הקישור הזה.
הרעיון הבסיסי הוא: לאחר שבית התוכנה שאחראי להקמת אתר האינטרנט מטמיע את הרכיבים, תפעול החנות מתבצע בשני שרתים –
שרת אחד מיועד לקוד של העיצוב הגראפי (ותכנים אחרים) של אתר הבית של החנות. שרת זה הוא באחריות חברת בניית האתרים שמטמיעה את הרכיבים.
שרת שני מיועד לנתונים הפיננסיים (פריטים, תשלומים וכד’). שרת זה הוא באחריות חשבשבת.
כמובן, המבקרים באתר רואים חנות “רגילה”, ואינם אמורים להיות מודעים לכך שהחנות מופעלת בשני שרתים שונים.
דוגמה: אחד הרכיבים הוא: טבלת פריטים (גריד). כדי להטמיע רכיב זה, חברת העיצוב צריכה להעתיק את הקוד המפורט בהמשך לתוך דף ה- HTML של החנות. ניתן לקבוע את התכונות של טבלת הפריטים, כגון: צבע, גופן, השדות שיוצגו, המיקום של טבלת הפריטים בחנות וכד’.
הרכיב הוא אלמנט HTML. הידע הנדרש להטמעת הרבים הוא רק ידע ב- HTML ו- CSS. אין צורך לתכנת.
כיצד פועלת החנות של חשבשבת?
החנות מיועדת לאתרים שמוכרים פריטים, כדוגמת Amazon כאשר המכירה בפועל מתבצעת במשרד האחורי.
ניתן להפעיל את החנות, בו זמנית, גם כ- B2C (לקוחות קמעונאים) וגם כ- B2B (לקוחות עסקיים).
חנות B2C מיועדת ללקוחות קמעונאיים שצריכים להסדיר את התשלום לפני שהם מקבלים את הסחורה. בעת הביקור בחנות הם מעבירים פריטים לסל הקניות ומוסרים את פרטי כרטיס האשראי (דרך חברת צד ג’ כגון Credit Guard). נתוני הקנייה עוברים למשרד האחורי, ושם מפיקים חשבונית מס קבלה ומספקים את הפריטים. הסליקה הסופית מתבצעת במשרד האחורי בעת האספקה. לחילופין, לקוחות B2C שאינם מעוניינים למסור את פרטי כרטיס אשראי באתר, מציינים זאת בעת הקנייה, ההזמנות שלהם עוברות למשרד האחורי עם סטאטוס מיוחד, ושם ממשיכים את הטיפול (מתקשרים ללקוח לקבל את כרטיס האשראי טלפונית או באמצעות פקס).
חנות B2B מיועדת ללקוחות הקבועים של העסק. בעת הביקור באתר הם רואים את מגוון המוצרים והמחירים שנקבעו להם במשרד האחורי. בעת הקנייה באתר הם יוצרים הזמנת לקוח, ואינם נדרשים למסור פרטי תשלום. הם יקבלו חשבונית מס וישלחו תשלום למשרד האחורי במסגרת הפעילות העסקית הרגילה. כמו כן הם יכולים לראות כרטסת של הפעולות שלהם. לחילופין, הם רשאים לשלם כבר בעת ההזמנה, ואז יקבלו חשבונית מס וקבלה.
תמונות פריטים
תוכנת חשבשבת מאפשרת לשמור תמונה לכל פריט. תמונות אלה עוברות לאתר החנות.
התמונות יכולות להיות מאוחסנות בשרת של חשבשבת. לחילופין, חברת העיצוב יכולה לשמור את תמונות הפריטים בשרת העיצוב עם השם המתאים (ראה הסברים טכניים בהמשך) והחנות תשלוף את התמונות משרת זה (ולא מהשרת של חשבשבת).
קבלת תרומות
מלכ”רים (מוסדות ללא כוונת רווח) יכולים להשתמש בחנות לקבלת תרומות (נוסף למכירת פריטים). התורמים רושמים את סכום התרומה ואת נתוני כרטיס האשראי, נתוני התרומה עוברים למשרד האחורי, ושם משלימים את הסליקה (באמצעות חברת צד ג’ כגון Credit Guard) ומפיקים קבלת תרומה. ניתן לשלב תרומה עם מכירה של פריטים (לדוגמה, מוזיאון שמקבל תרומות ומוכר מזכרות).
התאמה לתוכנות עיצוב אתרים
מערכת הרכיבים ניתנת לשילוב הן בדפיHTML סטטיים והן בדפיHTML דינמיים המחוללים ע”י יישום בשרת האינטרנט.
המערכת מתאימה לאתרים שפותחו באמצעות WordPress. יש לבדוק את ההתאמה לגבי אתרים המבוססים על מערכות עיצוב או ניהול תוכן אחרות.
ניתן לשלב את הרכיבים כפתרון של חנות המבוססת על דף יחיד או על מספר דפים (למשל, המבנה המקובל ב- WordPress).
להלן הסברים קצרים על התפקיד של כל אחד מהרכיבים:
כניסה למערכת: כל אחד מהבקרים יכול “לטייל” בחנות ולהוסיף פריטים לסל הקניות ללא הגבלה. אולם כאשר רוצים לבצע פעולה כמו רכישת הפריטים בסל הקניות, יש תחילה להיכנס למערכת. לקוחות קמעונאיים רושמים בעת הכניסה שם משתמש (כתובת אימייל) וסיסמה (או אם נכנסים בפעם הראשונה – פותחים משתמש חדש באמצעות הרכיב: הרשמה). לקוחות עסקיים רושמים את שם המשמש והסיסמה שנשלחו להם מהמשרד האחורי.
פריט: הפריטים נשלחים לחנות מהמשרד האחורי. במשרד האחורי פותחים את הפריטים ומעדכנים את המחירים ונתונים נוספים לגבי הפריטים. הפריטים יכולים להיות פריטים רגילים (לדוגמה: ספר מסוים) או פריטי מטריצה חד ממדית או דו ממדית, לדוגמה, חולצה מסוימת במידות שונות ובצבעים שונים, (כאשר מחיר כל החולצות האלה זהה).
טבלת פריטים (גריד): באמצעות רכיב זה קובעים את מספר הפריטים שיוצגו בדף, את הסידור (מיון) של הפריטים ואת אופן הדפדוף בפריטים.
חיפוש: באמצעות רכיב זה מחפשים פריטים לפי שם הפריט או תיאורו. החיפוש תומך בדמיון פונטי וב- autocomplete. כאשר המבקר בחנות רושם טקסט כלשהו, התוכנה מציגה, תוך כדי ההקלקה, פריטים דומים מבחינה פונטית (דומה לחיפוש שקיים באתר AliExpress). לחילופין ניתן לקבוע שהחיפוש יהיה חיפוש מחרוזת רגיל.
קטגוריות: ניתן לשייך את הפריטים לקטגוריות שונות בצורת עצים. לדוגמה בחנות ספרים הקטגוריות יכולות להיות: שירה, רומנים, ספרי עיון וכד’, ובכל אחת מקטגוריות אלה ניתן לציין קטגוריות משנה וכך הלאה. הקטגוריות נקבעות במשרד האחורי. המבקרים בחנות יכולים לדפדף בין הפריטים לפי קטגוריות.
סינון לפי מאפיינים: באמצעות רכיב זה ניתן לחפש פריטים לפי מאפיינים שונים, לדוגמה: פריטים שהמחיר שלהם הוא בין 100 ₪ ל- 500 ₪, והצבע שלהם הוא ירוק.
היכן אני נמצא: רכיב זה מראה למבקרים בחנות באיזה דף הם נמצאים, ומהיכן הגיעו לדף זה. לדוגמה, אם הם בחרו בקטגוריה הראשית “ספרי עיון” ובקטגוריות המשנה “ספרי מדע” הם יראו: ספרי עיון > ספרי מדע.
סל קניות: בכל עת ניתן להוסיף פריטים לסל הקניות או להוריד פריטים מסל הקניות. בהמשך הלקוחות יכולים לרכוש או להזמין את הפריטים הנמצאים בסל הקניות כפי שהוסבר לעיל.
רכישה, אישור רכישה: לאחר שהפריטים נמצאים בסל הקניות משלימים את הרכישה כפי שהוסבר לעיל. במסגרת זו הלקוחות קובעים גם את שיטת המשלוח. הלקוחות והמשרד האחורי מקבלים הודעות דוא”ל המאשרות את הרכישה.
דיווח סטאטוס פעולה: באמצעות רכיב זה מוצגות הודעות שונות, כגון הודעות שגיאה.
רשימת קניות: באמצעות רכיב זה המבקרים באתר יכולים לשמור ולעדכן רשימת קניות קבועה. לדוגמה, כאשר קונים באתר של מוצרי מכולת, נוח לשמור רשימה של פריטים שנוהגים לקנות באופן קבוע.
קניה מאוחרת: רכיב זה מאפשר לשמור פריטים מסוימים בסל שמיועד לקנייה באחד הביקורים הבאים (Wish-list).
קניות קודמות: רכיב זה מציג את הקניות הקודמות של המבקר בחנות.
פריטים שנצפו: רכיב זה מציג את רשימת הפריטים שנצפו בביקור הנוכחי.
קידום מוצרים: רכיב זה מאפשר להציג פריטים מסוימים בדף הראשי על מנת לקדם את המכירות שלהם.
תרומות: יש להתקין רכיב זה כאשר האתר מיועד לקבלת תרומות (ראה הסברים לעיל).
כרטסת: באמצעות רכיב זה כאשר החנות פועלת כ- B2B, המבקר יכול לראות כרטסת הנה”ח שלו או כרטסת קניות קודמות.